عید کا ÙلسÙÛ Ø§ÙˆØ± تاریخی پس منظر! Ù…Ùتی منیب الرØ+مٰن
عیدکالÙظ عودسے ماخوذÛے‘ جس Ú©Û’ معنی '' لوٹنا‘‘ ÛÛ’Ø›Ú†ÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ Ø¯Ù† مسلمانوں پر بار بار لوٹ کر آتا Ûے‘اس لئے اس Ú©Ùˆ عید Ú©Ûتے Ûیں۔ابن العربی Ù†Û’ Ú©Ûا '' اسے ''عید‘‘ اس لئے Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û ÛŒÛ Ø¯Ù† Ûر سال مسرت Ú©Û’ ایک نئے تصور Ú©Û’ ساتھ لوٹ کر آتا ÛÛ’â€˜â€˜Û”Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø´Ø§Ù…ÛŒ Ù†Û’ لکھا ÛÛ’ '' مسرت اور خوشی Ú©Û’ دن Ú©Ùˆ عید‘نیک شگون Ú©Û’ طور پر Ú©Ûاجاتا Ûے‘ ØªØ§Ú©Û ÛŒÛ Ø¯Ù† Ûماری زندگی میں باربارلوٹ کر آئے‘ اسی طرØ+ ''قاÙÙ„Û‘‘ Ú©Û’ معنی Ûیں ''لوٹ کر آنے والا‘‘‘اÛل٠عرب قاÙÙ„Û Ø¨Ú¾ÛŒ نیک شگون Ú©Û’ طور پر Ú©Ûتے Ûیں؛Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û ÙˆÛ Ø³Ùرپر Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ûونے والا ÛوتاÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ú©Ø§Ù…ÛŒØ§Ø¨ Ùˆ کامران Ûوکر سلامتی Ú©Û’ ساتھ اپنی منزل پر واپس آجائے‘‘ Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø±Ø¨ تبارک وتعالیٰ اس دن اپنے مقبول بندوں پراپنی اَن گنت نعمتیں اور برکتیں لوٹاتا Ûے‘ اس لئے بھی اسے عیدکÛتے Ûیں۔
دنیاکی Ûرقوم اور مذÛب Ú©Û’ ماننے والے کسی Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ صورت میں سال میں چنددن تÛوار مناتے Ûیں۔Ûر قوم اور مذÛب Ùˆ ملت Ú©Û’ لوگ ÛŒÛ ØªÛواراپنے عقائد‘ روایات اور ثقاÙتی اَقدارکے مطابق مناتے Ûیں‘ لیکن اس سے ÛŒÛ Ø+قیقت ضرور واضØ+ Ûوتی ÛÛ’ Ú©Û ØªØµÙˆØ±Ùعید انسانی Ùطرت کا تقاضا اور انسانیت Ú©ÛŒ ایک قدر٠مشترک Ûے۔سعودی عرب Ú©Û’ قومی دن Ú©Ùˆ ''عید الوطنی‘‘ Ú©Ûتے Ûیں۔ مسلمان قوم Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ عقائد اور ملی اقدار Ú©Û’ Ù„Ø+اظ سے دنیا Ú©ÛŒ تمام اقوام سے منÙرد Ùˆ ممتاز Ûے‘ اس لئے اس کا عید منانے کا انداز بھی سب سے نرالا Ûے‘ بقول Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„Ø”:
اپنی ملت پر قیاس اقوام مغرب سے Ù†Û Ú©Ø±
خاص ÛÛ’ ترکیب میں قوم٠رسول٠Ûاشمی
دیگراقوام Ú©Û’ قومی ایام نائو نوش Ùˆ رقص Ùˆ سرودکی Ù…Ø+ÙÙ„ بپا کرنے‘ دنیا Ú©ÛŒ رنگینیوں اور رعنائیوں میں Ú©Ú¾ÙˆØ¬Ø§Ù†Û’â€˜Ù…Ø§Ø¯Ø±Ù¾Ø ¯Ø± آزاد Ûوکر بدمستیوں میں ڈوب جانے‘ تمام اخلاقی اقدار Ú©Ùˆ تج دینے‘ Ù†Ùسانی خواÛشات اور سÙÙ„ÛŒ جذبات Ú©Ùˆ Ùروغ دینے اور ''آج یا پھر کبھی Ù†Ûیں‘‘ Ú©Û’ مصداق Ûوائے Ù†Ùس کا اسیر بن جانے کا نام Ûے۔اس Ú©Û’ برعکس بدن ‘ لباس اورروØ+ Ú©ÛŒ Ø·Ûارت‘ قلب Ú©Û’ تزکیے‘ عجز Ùˆ انکسارا ور خشوع وخضوع Ú©Û’ ساتھ مسلمانوں کا اسلامی اتØ+ادو اخوت Ú©Û’ جذبے سے سرشارÛوکر Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ Ø+Ø¶ÙˆØ±Ø³Ø¬Ø¯Ø¦Û Ø¨Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ اور نذرانÛÙ” شکر بجالانے کا نام عید ÛÛ’Û”
خالص اسلامی Ùکر اور دینی مزاج Ú©Û’ مطابق اسلامی تمدّÙن‘ معاشرت اور اجتماعی زندگی کا آغاز Ûجرت Ú©Û’ بعد مدینÛÙ” Ù…Ù†ÙˆÙ‘Ø±Û Ù…ÛŒÚº Ûوا؛ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û 02Ú¾ میں عیدین کا مبارک Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ø´Ø±ÙˆØ¹ Ûوگیا تھا۔Ø+دیث سے معلوم ÛوتاÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛÙ„ یثرب سال میں دو دن Ù…ÛŒÙ„Û Ù„Ú¯Ø§ØªÛ’ تھے اور کھیل تماشے کرتے تھے۔رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ ÛŒÛ ØªÛوار منع Ùرما دئیے اور Ùرمایا:Ù€Ù€Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ان Ú©Û’ بدلے میں تمÛیں دو بÛتر دن Ùرمادئیے Ûیں ‘ یعنی عیدالاضØ+ÛŒ اور عیدالÙطر۔
ÛŒÛاں Ùطری طور پر ÛŒÛ Ø³ÙˆØ§Ù„ پیدا Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ ایسا کیوں Ù†Ûیں کردیا Ú©Û Ù†Ùˆ روز اور Ù…Ûرجان Ú©Û’ انÛÛŒ تÛواروں Ú©ÛŒ اصلاØ+ Ùرمادیتے اور ان میں جو رسوم شرعی اعتبار سے منÙکرات Ú©Û’ زمرے میں آتی تھیں‘ ان Ú©ÛŒ ممانعت Ùرمادیتے اور اظÛار٠مسرت Ú©ÛŒ جو جائز صورتیں تھیں â€˜ÙˆÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کرنے Ú©ÛŒ اجازت دے دیتے‘اس کاجواب ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø+کمت کار Ùرما تھی۔ دراصل Ûر چیز کاایک مزاج اور پس منظر Ûوتا Ûے‘آپ لاکھ کوشش کریں ‘ لیکن کسی چیز Ú©Ùˆ اس Ú©ÛŒ ماضی Ú©ÛŒ روایات اور تاریخی پس منظرسے جدا Ù†Ûیں کرسکتے۔پس‘ جس چیز Ú©ÛŒ اساس Ù…Ùنکَرات ومØ+رمات پر رکھی گئی ÛÙˆ ‘اس Ú©ÛŒ کانٹ چھانٹ اورمیک اپ سے خیر پر مبنی کوئی Ù†ØªÛŒØ¬Û Ø¨Ø±Ø¢Ù…Ø¯ Ù†Ûیں Ûوسکتا اور اسلام تو آیا ÛÛŒ Ú©Ùر اور بدی Ú©Û’ اثرات Ú©Ùˆ مٹانے Ú©Û’ لیے ÛÛ’Û” معلوم Ûوا Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ عقائد اور خالص دینی Ùکر اور شرعی مزاج کا ØªÙ‚Ø§Ø¶Ø§ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº کا تعلق جاÛÙ„Ø§Ù†Û Ø±Ø³ÙˆÙ… سے یکسر ختم کردیا جائے‘ ØªØ§Ú©Û Ø¹Ûد جاÛلیت Ú©ÛŒ تمام علامات سے Ú©Ù¹ کر ان میں صØ+ÛŒØ+ دینی Ùکر پیدا ÛÙˆØ›Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… دین ÙÙطرت ÛÛ’ ‘اس لئے اس Ù†Û’ جÛاں اپنے ماننے والوں Ú©Ùˆ لادینی نظریات سے Ù…Ø+Ùوظ رکھا‘ ÙˆÛاں ان Ú©Û’ صØ+ÛŒØ+ جÙبÙلّÙÛŒ اور Ùطری تقاضوں Ú©ÛŒ آبیاری بھی کی‘ عید منانا انسانی Ùطرت کا تقاضا تھا‘ Ù„Ûٰذا مسلمانوں Ú©Ùˆ ایک عیدکی بجا ئے عیدَین Ú©ÛŒ نعمت عطا Ùرمائی۔
جس طرØ+ Ûر قوم وملت Ú©ÛŒ عید اور تÛوار اپنا ایک مخصوص مزاج اور پس منظر رکھتے Ûیں ‘ اسی طرØ+ اسلام میںعیدین کا بھی ایک ایمان اÙروز پس منظر ÛÛ’ Û” رمضان المبارک انتÛائی بابرکت Ù…ÛÛŒÙ†Û ÛÛ’ Û”ÛŒÛ Ù…Ø§Û٠مقدس Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ خصوصی رØ+متوں ‘ مغÙرتوں اور عنایات وبرکات کا Ø®Ø²ÛŒÙ†Û ÛÛ’ ‘ اسے Ù…Ø§Û Ùنزول Ùقرآن Ûونے کا شر٠بھی Ø+اصل ÛÛ’ Û”ÙتØ+ Ù…Ú©Û Ø§ÙˆØ± اسلامی تاریخ میں Ø+Ù‚ وباطل کا Ù¾Ûلا ÙÛŒØµÙ„Û Ú©Ù† Ù…Ø¹Ø±Ú©Û ØºØ²ÙˆÛÙ” بدربھی اسی مبارک Ù…Ûینے میں وقوع پذیر Ûوئے Û” روزے Ú©ÛŒ عظیم المرتبت عبادت Ú©ÛŒ Ùرضیت کا شر٠بھی اسی Ù…Ûینے Ú©Ùˆ عطا کیا گیا ۔تراویØ+ Ú©ÛŒ صورت میں ایک مسنون نماز بھی اس Ù…Ûینے Ú©ÛŒ روØ+انی بÛاروں میں ایک اور اضاÙÛ ÛÛ’ اور پھر سب سے بڑھ کر Ûزار Ù…Ûینوں Ú©ÛŒ عبادت پر Ùوقیت رکھنے والی ایک رات‘ ''لیلۃ القدر‘‘ بھی اسی رمضان میں ÛÛ’ Û” ÛŒÛÛŒ ÙˆÛ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú© Ù…ÛÛŒÙ†Û Ûے‘ جس میں بندÛÙ” مومن ایک عشرے کیلئے سب سے Ú©Ù¹ کر اپنے رب سے Ù„ÙŽÙˆ لگانے Ú©Û’ لئے اعتکا٠میں بیٹھ جاتا ÛÛ’ ۔جب مومن اتنی بے پایاں نعمتوں میں ڈوب کر اور اپنے رب Ú©ÛŒ رØ+متوں سے سرشار Ûوکر اپنی Ù†Ùسانی خواÛشات ‘ سÙÙÙ„ÛŒ جذبات ‘ جسمانی لذّات ‘ Ù…Ø+دود ذاتی Ù…Ùادات اور گروÛÛŒ تعصبات Ú©Ùˆ اپنے رب Ú©ÛŒ بندگی پر قربان کر Ú©Û’ سرÙراز وسربلند Ûوتا Ûے‘ تو ÙˆÛ Ø±Ø´Ú©Ù Ù…Ù„Ø§Ø¦Ú© بن جاتا ÛÛ’ Û” Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ رØ+مت جوش میں آتی Ûے۔باری تعالیٰ Ú©Û’ کرم٠خاص کا ÛŒÛ ØªÙ‚Ø§Ø¶Ø§ بن جاتا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ù¾ÙˆØ±Ø§ Ù…ÛÛŒÙ†Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ بندگی میں سرشار ‘ سراپا تسلیم واطاعت اور پیکر صبر ورضا بندے کیلئے انعام واکرام کا ایک دن مقرر Ùرمادے Ø› Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û ÛŒÛ Ù…Ø§Û Ù Ù…Ù‚Ø¯Ø³ ختم Ûوتے ÛÛŒ یکم شوال Ú©Ùˆ ÙˆÛ Ø¯Ù† عید الÙطر Ú©ÛŒ صورت میں طلوع Ûوجاتا ÛÛ’Û”
ماÛ٠رمضان Ú©ÛŒ آخری رات Ùرمان٠رسول ï·ºÚ©Û’ مطابق؛ ''انعام Ú©ÛŒ رات‘‘ ÛÛ’ اور Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ اس انعام واکرام سے Ùیض یاب Ûونے Ú©Û’ بعد Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ عاجز Ø¨Ù†Ø¯Û Ø³Ø±Ø§Ù¾Ø§ سپاس بن کر شوال Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ صبØ+ Ú©Ùˆ یوم٠تشکّÙر Ú©Û’ طور پر مناتا ÛÛ’ Û” بس ÛŒÛÛŒ Ø+قیقت ٠عید اور روØ+٠عید ÛÛ’Ø› Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ùرمان٠رسول ØÛÛ’: ''رمضان Ú©ÛŒ آخری رات میں آپ Ú©ÛŒ امت Ú©Û’ لئے مغÙرت کا ÙÛŒØµÙ„Û Ú©Ø± دیا جاتا ÛÛ’ ‘‘۔ صØ+Ø§Ø¨Û Ù†Û’ عرض کیا : یارسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º ! کیا ÙˆÛ (رات) شب٠قدر Ûے؟‘ Ø+ضورﷺنے Ùرمایا : '' شب٠قدر تو Ù†Ûیں ÛÛ’ ‘لیکن عمل کرنے والا جب عمل پورا کردے‘ تو اسے پورا اجر عطا کیا جاتا Ûے‘‘ Û”
اØ+نا٠کے نزدیک عید Ú©ÛŒ نمازÛر اس شخص پرواجب Ûے‘ جس Ù¾Ø±Ø¬Ù…Ø¹Û Ùرض ÛÛ’ ۔دیگر Ø§Ù“Ø¦Ù…Û Ù…ÛŒÚº سے بعض Ú©Û’ نزدیک Ùرض٠کÙØ§ÛŒÛ ÛÛ’ اور بعض Ú©Û’ نزدیک سنت٠مؤکَّدÛ۔نماز٠عید بغیر اذان واقامت Ú©Û’ پڑھنا Ø+دیث سے ثابت Ûے۔نمازÙعید کا وقت چاشت سے Ù„Û’ کر نصÙ٠النّÛار شرعی تک Ûے۔عید الÙطر ذرا تاخیر سے پڑھنا اور عید الاضØ+ÛŒ جلدی پڑھنا مستØ+ب ÛÛ’ Û” نماز٠عید Ú©Û’ بعد امام کا دو خطبے پڑھنا اور ان کا سنناسنت ÛÛ’Û” اØ+نا٠کے نزدیک نماز٠عید میں Ú†Ú¾ زائد تکبیر یں Ûیں ‘پÛÙ„ÛŒ رکعت میں سورÛÙ” ÙاتØ+Û Ø³Û’ Ù¾ÛÙ„Û’ تین اور دوسری رکعت میں رکوع سے Ù¾ÛÙ„Û’ تین زائد تکبیریں امام Ú©Û’ ساتھ Ù¾Ú‘Ú¾Ù†ÛŒ چاÛئیں Û” عید Ú©ÛŒ نماز آبادی سے باÛر Ú©Ú¾Ù„Û’ میدان میں پڑھنا سنت ÛÛ’ Ø› Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø¨Ø§Ø±Ø´ ‘ آندھی یا طوÙان Ú©ÛŒ صورت میں مسجد میں بھی Ù¾Ú‘Ú¾ÛŒ جاسکتی ÛÛ’ Û” عیدالÙطر میں نماز سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ú©Ú†Ú¾ کھا Ù¾ÛŒ لینا سنت ÛÛ’ Û”
مسلم ممالک آپس میں شیر وشکر تو کبھی Ù†Û ØªÚ¾Û’ â€˜Ù…Ú¯Ø±Ú¯Ø²Ø´ØªÛ Ú©Ú†Ú¾ عرصے سے ایک دوسرے Ú©Û’ مقابل ص٠آرابھی Ù†Û ØªÚ¾Û’ Û” مصر میں جمال عبدالناصر Ú©Û’ انقلاب Ú©Û’ بعد سعودی عرب اور مصر ایک دوسرے Ú©Û’ مقابل اور یمن Ú©ÛŒ داخلی جنگ میں ایک دوسرے Ú©Û’ Ø+ری٠تھے‘ بعد میں ÛŒÛ Ø¯ÙˆÙ†ÙˆÚº ملک امریکی کیمپ میں آگئے ‘اسی طرØ+ عرب ممالک Ø§Ù…Ø±ÛŒÚ©Û Ø§ÙˆØ± سوویت یونین Ú©Û’ کیمپوں میں منقسم تھے ‘مگر سوویت یونین Ú©Û’ زوال Ú©Û’ بعد ÛŒÛ ØªÙ‚Ø³ÛŒÙ… بے اثر Ûوگئی ‘ایران عراق جنگ Ú©Û’ زمانے میں عرب ممالک یکجا تھے Û” اب روس Ú©Û’ عالمی سیاست میں Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ùعال Ûونے Ú©Û’ بعد ÛŒÛ ØªÙ‚Ø³ÛŒÙ… Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ù„ÙˆÙ¹ آئی ÛÛ’ Û” سعودی عرب اور قطر امریکی کیمپ ÛÛŒ میں رÛÛ’ Ûیں اور اب تک Ûیں ‘ مگر آج ÛŒÛ Ø¯ÙˆÙ†ÙˆÚº ایک دوسرے Ú©Û’ مقابل ص٠آرا Ûیں‘اسی طرØ+ یمن اور شام میں ایران اور سعودی عرب ایک دوسرے Ú©Û’ مقابل Ú©Ú¾Ú‘Û’ Ûیں Û” سعودی عرب براÛ٠راست یمن Ú©ÛŒ جنگ میں Ø+ØµÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ù„Û’ چکا ÛÛ’ اور Ø¨Ø§Ù„ÙˆØ§Ø³Ø·Û Ø·ÙˆØ± پر ایسے ÛÛŒ شواÛد ایران Ú©Û’ بارے میں بھی Ûیں۔ پاکستان تو Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ مسائل اور مصائب میں گھرا Ûوا Ûے۔سو â€˜Ø§Ù…ØªÙ Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ù…Ø´Ú©Ù„Ø§Øª سے دوچار ÛÛ’ اور بظاÛر ان مشکلات سے نکلنے Ú©ÛŒ کوئی Ùوری تدبیر نظر Ù†Ûیں آتی ۔سوا ئے‘ اس Ú©Û’ Ú©Û Ø§Ù…Ø±ÛŒÚ©ÛŒ پالیسی میں کوئی جوÛری تبدیلی آجائے۔ترکی Ù†Û’ Ú©Ú†Ú¾ عرصے سے مسلمانوں Ú©Û’ ملّی مسائل میں Ùعال کردار ادا کرنا شروع کیا تھا ‘مگر اب ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ مسائل Ú©Û’ Ú¯Ùرداب میں گھرا نظر آتا ÛÛ’ اور نیٹو ممالک Ú©Û’ ساتھ اÙس Ú©ÛŒ Ù…ÙاÛمت ‘اعتماد اور تعاون Ù¾ÛÙ„Û’ جیسانÛیں ۔سو‘ مسائل ÛÛŒ مسائل Ûیں اور امت ان مسائل سے عÛØ¯Û Ø¨Ø±Ø§Ù” Ù“Ûونے Ú©Û’ لیے کوئی تدبیر اختیار کرنے میں تاØ+ال ناکام Ûے۔پس ‘تمام مسلمانوں سے گزارش ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ø¬Ø² ونیاز Ú©Û’ ساتھ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° سے دعا کریں Ú©Û Ø§Ù…Øª Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ø§Ø³ گرداب بلاسے Ù†Ú©Ù„ جائے اور پاکستان Ú©Ùˆ داخلی طور پر اپنے گردوپیش جن گمبھیر مسائل کا سامنا Ûے‘ اÙÙ† سے نجات پائے۔
Ûمارا وطن امن وسلامتی کا Ú¯ÛÙˆØ§Ø±Û Ø¨Ù†Û’ ‘بے امنی اور تخریب ÙˆÙساد کا ÛÙ…ÛŒØ´Û Ú©ÛŒÙ„Ø¦Û’ Ø®Ø§ØªÙ…Û ÛÙˆ ‘معاشی طور پر خوشØ+ال ÛÙˆÛ”Ûمارا پڑوسی ملک بھارت اپنی سازشوں میں نامراد اور خائب وخاسر ÛÙˆÛ” Ûمارے برادر مسلم ممالک جو بھارت Ú©Û’ آلÛÙ” کار Ú©Û’ طور پر استعمال ÛورÛÛ’ Ûیں‘ انÛیں خیر Ú©ÛŒ توÙیق نصیب ÛÙˆÛ”